Anmäl oro för barn och unga
Bevakning av inkomna anmälningar
Bevakning av inkomna orosanmälningar via denna e-tjänst sker regelbundet varje vardag under kontorstider 08:00-16:30.
Akut oro
Om du gör en orosanmälan via denna e-tjänst efter kontorstid kommer den att ses nästkommande vardag. Det är därför viktigt att du också ringer när oron för barnet är akut.
- Vid akut oro under kontorstid: ring Kontaktcenter, 0585-48700
- Vid akut oro utanför kontorstid : ring Socialjouren, 019-21 41 05 eller 112 vid akut fara. För information om avvikande öppettider till exempel förkortade arbetsdagar se kommunens hemsida.
Om orosanmälan
Vissa myndigheter och yrkesverksamma är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa. Även privatpersoner som får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa bör anmäla detta till socialnämnden.
Efter att en anmälan inkommit gör socialtjänsten en bedömning om hur man ska gå vidare med uppgifterna i anmälan. Som privatperson har du inte möjlighet att få återkoppling på hur socialtjänsten hanterar anmälan. Om din oro kvarstår efter att du har anmält bör du göra en ny anmälan.
All personal inom socialtjänsten arbetar under sekretess och inga uppgifter lämnas ut till obehöriga. Om du använder e-tjänsten kan du välja att inte uppge namn samt kontakt- och adressuppgifter. IP-adressen samlas in automatiskt.
Skyddad identitet
Personer med skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst. Ta kontakt med Kontaktcenter, 0585-48700 så får du hjälp med ditt ärende.
Anmälan till socialnämnden vid kännedom eller misstanke om att ett barn far illa - Socialstyrelsen
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Se information om lagringstid nedan.
Vår hantering av information omfattas av offentlighetsprincipen och det svenska regelverket kring allmän handling. Det betyder att dina personuppgifter kommer att hanteras den tid som det behövs och i vissa fall för all framtid enligt bestämmelser i tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen och arkivlagen.
Mottagare av personuppgifter
Vår hantering av information omfattas av offentlighetsprincipen och det svenska regelverket kring allmän handling. Det betyder att dina personuppgifter kommer att hanteras den tid som det behövs och i vissa fall för all framtid enligt bestämmelser i tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen och arkivlagen.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialnamnden@lekeberg.se
Kontaktcenter
kontaktcenter@lekeberg.se
0585-48700
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Orosanmälan
- Barnets uppgifter
- Uppgifter i anmälan
- Uppgifter om vårdnadshavare, familj
- Övriga upplysningar
- Förhandsgranska
- Skicka in