Här kan du som är ledamot i kommunfullmäktige i Lekebergs kommun lämna in en motion till kommunfullmäktige. Är du ersättare i kommunfullmäktige kan du endast lämna din motion vid ett sammanträde då du tjänstgör.
Det finns en mall framtagen för att underlätta utformning av motioner. För att en motion ska kunna beredas på ett så bra sätt som möjligt ska den innehålla följande delar:
1. En rubrik som kortfattat beskriver vad förslaget handlar om.
2. En inledning och brödtext som förklarar bakgrunden och motiveringen till förslaget.
3. Ett eller flera förslag till beslut som formuleras i att-satser. Att-satserna bör vara korta och tydliga. Varje att-sats ska representera ett eget beslut och kunna stå för sig själva.
4. Namn och partibeteckning på den eller de som inlämnar motionen samt datum för inlämnande.
Riktlinjer för motioner samt regler som anges kommunfullmäktiges arbetsordning går att finna under "Visa blanketter".